image-1backend

AZƏRBAYCAN şeiri-Plagiat, oxşarlıq yoxsa vəsiyyət?

image-reklam_sirab_01

Azərbaycanın xalq şairi Səməd Vurğun poeziya tarixinə düşmüş “Azərbaycan” şeiri Azərbaycan ədəbiyyatının incilərindəndir. “Azərbaycan” şeiri 1933-cü ildə yazılb. Özü də yazılma tarixi də maraqlıdır. Səməd Vurğun Xan Şuşinskinin dəvəti ilə Ağdama gəlir. Qonaqlıqlar, görüşlər və hər yerdə sevgini görən Səməd Vurğun çox təsirlənir və Xan Şuşinskinin evində qonaq olanda, ilk sətrləri kibrit qutusuna yazan şairin öz xətti ilə şeiri Xan əminin evində saxlanılır. Tam şeiri isə Ağdam mədəniyyət evində görüşdə səsləndirir. Şeir o qədər populyarlıq qazanır ki, ölkənin ikinci himninə çevrilir. 1959-cu ildə şeir “SSRİ xalqları ədəbiyyatı üzrə müntəxəbat”a daxil edildi. Bəstəkar Ələkbər Tağıyev şeirin sözlərinə bəstələnən eyniadlı “Azərbaycan” mahnısını yazır, hər yerdə bu mahnı ifa edilir. Şeir müxtəlif dillərə tərcümə edilir. Ölkə hüdudlarından da kənarda dərc edilir, oxunur, sevilirdi. Şeirin sətirləri şairin 1961-ci ildə Bakıda ucaldılmış postamentində həkk olunmuşdur.
Qeyd edim ki, Səməd Vurğunu o dövrün şairləri Əhməd Cavad, Mikayıl Müşfiq, Hüseyin Cavid və digərlərinin həbs edilərək represiyaya məruz qalmasına görə ittiham edirlər. O dövrün tələbləri və şərtləri təhlükəli bir həddə gəlib çatmış idi. Hər an istənilən ziyalının qapısını “NKVD üçlükləri”nin (“troyka”)-nın adamları döyüb, izahat vermədən həbs edib ölüm hökmünə məruz qoya bilərdi. Səməd Vurğun da belə qapısı istənilən anda döyülə bilərdi və buna görə də o, ona edilən təyziqlərə dözmür və tələb edilən sənədlərə imza atır. Lakin bu onu çox sarsıdır və neçə gün evdən çölə çıxmır. Hətta deyilənə görə intihar etmək qərarına da gəlir.
Yataq otağında venasın kəsmək üçün ülgüc götürür. Damarın kəsmək istəyəndə ülgüc sürüşür əlindən. Səməd Vurğunu həkimlər gəlir və sağaldır. Onu çağrıb deyirlər ki, əgər özünü öldürməklə xilas yolu tapassansa bəs ailən, yaxınların necə olacaq?
Beləcə onu fikirindən daşındırırlar.
Zaman keşir, Azərbaycan müstəqil bir dövlət olaraq keçmiş Sovetlərin buxovlarını qıraraq yeni bir dövrə qədəm qoyur. Arxivlər açılır, sənədlər üzə çıxır. Belə sənədlərin birində Azərbaycan poeziyasında yeni bir ədəbi məktəbin bünövrəsini qoyan Əhməd Cavadın şeirləri də üzə çıxır. Yenidən dərc edilir, çap olunur. Üzə çıxan sənədlər içərisində Əhməd Cavadın “Azərbaycan” adlı şeiri də üzə çıxır. Bunu oxuyanda hiss edilir ki, Səməd Vurğunun “Azərbaycan” şeiri sanki ondan götürülüb, bir balaca dəyişkilik edilib və sözlərin yeri dəyişilib. Oxşarlıq həddən çox diqqəti çəkir. Bəlkə də təsadüfdür sözlərin bir birinə bənzməsi.
Müqayisə üçün özünüz baxın:
Əhməd Cavad:
Durna gözlü bulaqların,
Cənnət kimi yaylaqların!
Geniş-geniş oymaqların,
Azərbaycan! Azərbaycan!
Səməd Vurğun
Çox keçmişəm bu dağlardan,
Durna gözlü bulaqlardan;
Eşitmişəm uzaqlardan
Sakit axan arazları;
YAXUD
Əhməd Cavad:
Qayaların əlvan mərmər!
Belində var qızıl kəmər!
Bir yanında Bəhri-Xəzər!
Azərbaycan! Azərbaycan!
Səməd Vurğun
Bir tərəfin bəhri-Xəzər,
Yaşılbaş? sonalar gəzər;
Xəyalım dolanar gəzər
Gah Muğanı, gah Eldarı,
Mənzil uzaq, ömür yarı!
Düzü sözlərin və cümlələrin yeri və anlayışı dəyişsə də demək olar oxşar şeirdir. Mahiyyət eynidir. Əlbətdə burda plagiat olub olmamasını sübut etmək üçün poeziyanı dərindən bilmək lazımdır. Bəlkə də təsadüfdür. Lakin bir yaşlı adamdan eşitmişəm ki, Əhməd Cavad həbs ediləcəyini bilirdi və dostlarından onun xatirəsini və şeirlərinin yaşatmasını xahiş etmişdi. Bəlkə də Səməd Vurğundan da xahiş edib bu şeiri hansısa formada yaşatsın. Vəsiyyət edib ona….
Düzünü isə ikisindən başqa heç kim bilməyəcək
İkisinin də ruhu şad olsun
Zaur Əiyev, dosent


  • whatsapp
  • messenger
  • telegram
  • vkontakte
  • odnoklassniki